Khashoggi Resigns

Jamal Khashoggi has resigned from his position as editor in chief of al-Watan daily. The newspaper website has carried a brief item last night saying the resignation has been accepted, and the reason given was that Khashoggi wants to focus on his “personal projects.” The resignation comes less than two weeks after the progressive paper launched the latest iteration of its website. On the occasion, Khashoggi wrote an editorial proclaiming “Al-Watan is the new media,” which did not go well at all with many bloggers and online activists.

The reason offered here for the resignation is unconvincing, to say the least. People on Twitter and elsewhere have been speculating about the real reasons behind the sudden departure of Khashoggi, who has an interesting career in journalism including a short stint at the helm of al-Watan few years ago that lasted for only 52 days. Some people suggested that his resignation is just a step on his way to hold a new position at the new Alef Alef company, the broadcast arm of Aseer Media and Publishing company, which owns the newspaper. Alef Alef has recently won a license to start one of the first private FM radio stations in Saudi Arabia.

However, this explanation does not ring true to me. Neither what Fouad mentioned about this article by Ibrahim al-Almaai. It seems that Khaoggi was forced to resign, according to one source in the newspaper. This forced resignation is not the result of one article, but rather due to the accumulation of several articles, stories and other circumstances. “It could be that al-Almai’s article was just the straw that broke the camel’s back,” my source said.

Curiously, the resignation was accepted on Jamal Khashoggi’s wedding night.

Read more:

Advertisements

3 thoughts on “Khashoggi Resigns

  1. not Resigns… he was kicked out
    الرياض- أقيل رئيس تحرير صحيفة”الوطن” السعودية جمال خاشقجي من منصبة بسبب مقال نشر في الصحيفة وصف “السلفية” بـ “الجرداء مُسطَّحة الفكر”.

    وذكرت مصادر إعلامية متعددة انه تمت إقالة خاشقجي من منصبه على خلفية مقال كتبه الكاتب إبراهيم طالع الألمعي في “الوطن” يوم الخميس بعنوان”سلفي في مقام سيدي عبد الرحمن” وصف فيه “السلفية” بـ”الجرداء مُسطَّحة الفكر، لا تملك التوغل في الفكر، ولا اتساع التَمذهب”.

    يشار إلى أن إقالة خاشقجي تمت في ليلة زواجه.

    وعلق على ذلك رئيس تحرير إحدى الصحف السعودية بالقول ” أنها اغتيال فرحه “.

    وتوقعت المصادر أن يتم الاستفادة من “خبرات خاشقجي” في إحدى السفارات السعودية في الخارج.

    ونفت صحيفة “الوطن” السبت إقالة رئيس تحريرها جمال خاشقجي من منصبه حيث قال المدير العام للصحيفة حاتم مؤمنة “إن الزميل خاشقجي لا يزال على رأس عمله في الصحيفة واسمه موجود على طبعتها التي ستصدر غدا وإنه يتمتع بإجازة عادية”.

    ونفى مؤمنة جملة وتفصيلا نبأ إقالة خاشقجي من الصحيفة، معتبرا ذلك مجرد شائعة لا أصل لها، وأشار إلى أنها ليست المرة الأولى التي يكون فيها التركيز على الصحيفة بهذا النوع من الشائعات.

    وقال صحفيون سعوديون ان رئيس تحرير صحيفة الوطن جمال خاشقجي اقيل من منصبه بسبب مقال انتقد فيه هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر.

    وأكد الكاتب بالصحيفة خالد الغنامي نبأ اقالة خاشقجي، مشيرا الى انه اغضب وزير الداخلية الامير نايف بن عبد العزيز عبر طرح تساؤلات عن سلطة هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر “حسب التبرير الحكومي”.

    لكن صحفيين مطلعين قالوا ان السبب الحقيقي لاقالة خاشقجي هو ثناؤه على مواقف المرجع الديني آية الله السيد السيستاني في العراق.

    الجدير يالذكر أن هذه المرة الثانية التي يقال فيها خاشقجي من وظيفته، اذ في عام 2003 تمت اقالته بسبب مقال انتقد فيه احد كبار العلماء.

Comments are closed.